Főoldal
Adatvédelmi Kommandót tartott a DIMSZ a turisztikai szektorban
2015-02-25 14:27:10

A Tisztelt Vásárló Program keretén belül ismét Adatvédelmi Kommandót tartott a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség. Az e-kereskedő szektor után a felmérés célpontjai az utazási irodák mellett szállás- és repülőjegy foglalással foglalkozó oldalak voltak. A felmérésből jól látható, hogy elsősorban a nagyobb, illetve nemzetközi hátterű cégek megfelelően alakítják ki adatvédelmi tartalmaikat.
 

Az adatvédelmi Kommandó adatfelvétele 2014. szeptemberében zajlott, összesen 30 cég kiválasztásával, a mintában vegyesen szerepeltek kisebb és a nagyobb cégek. Mivel az utazási szolgáltatásokat sok külföldi székhelyű, de ugyanakkor magyar honlappal rendelkező cég is kínál, ezért idén a kutatás nemzetközi vállalatokra is kiterjedt.
 Az Adatvédelmi Kommandóban azt vizsgálták, hogy az adott cég honlapján található funkciók, mint a regisztráció, a hírlevél-feliratkozás, a cookie-kezelés, az adatvédelmi tájékoztató- mennyire felelnek meg a jogszabályoknak.

A 30 vizsgált oldal átlageredménye közepes - ami az előírásoknak alapvetően megfelelőt jelent - , némileg magasabb a 2014 elején a webshopok, illetve kuponos oldalak esetében tapasztalt értéknél. A vizsgált cégek között határozottan kirajzolódott egy olyan csoport, ahol körültekintő alapossággal kezelték az adatvédelmi területet. Hozzá kell tenni, hogy ezekben az estekben nagyobb, illetve nemzetközi hátterű cégekről beszélhetünk, ahol vélhetően a központi anyagok helyi változatait - nem csupán fordításait - használták. A legjobban a három terület közül a légitársaságok oldalai szerepeltek.

Eredmények 5-ös értékelési skálán
Legrosszabb eredmény: 1,23
Az iparág átlaga: 2,78
Legjobb eredmény: 3,77

A vizsgálat során több típushiba jött elő a cégek részéről, mint:
1.    Az adatvédelmi tájékoztató nem minden esetben könnyen megtalálható.
2.    Adatkezelési tájékoztató sokszor még a korábbi adatvédelmi törvényre utal.
3.    Kevés esetben tartalmazott az adatkezelési tájékoztató 18 éven aluliak kapcsán rendelkezést.
4.    Sok esetben nem volt hírlevél célú adatvédelmi tájékoztató.
5.  A hozzájárulás jelölésére szolgáló doboz előre kitöltött, „igen” állapotot mutat. Azaz, automatikusan védelmezi a hozzájárulást, nem megadni, hanem megvonni lehetséges „opt-out”.


Az Adatvédelmi Kommandó a Tisztelt Vásárló program keretén belül valósult meg, melynek célja összefogás a vásárlókkal és a márkákkal a fogyasztóbarát kereskedelmi gyakorlatért. A felmérés szakmai partnerei a Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda és a Crane. Az Adatvédelmi Kommandó az elkövetkező időszakban továbbra is több szektort vizsgál át, így ösztönözve a cégeket az önszabályozás fontosságára és a jogi környezet betartására, a fogyasztók felé pedig objektív és hiteles képet szeretne nyújtani a piaci szereplőkről.
A Tisztelt Vásárló Program alapítója a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség és az Origo, szakmai partnerei: Crane, Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda, Multicom, Kutatócentrum. A program támogatója a Magyar Posta.

Háttérinformáció

A vizsgálat során 5-ö skálán értékeltük a cégeket:

1 – Nincs, vagy egyáltalán nem megfelelő a fogyasztói tájékoztatásra szánt adatvédelmi tartalom.
2 – Minimális, a vonatkozó szabályozásnak nem, vagy nem mindenben megfelelő adatvédelmi tartalom.
3 –  Alapvetően megfelelő, de kisebb kiegészítésre szoruló adatvédelmi tartalom.
4 – Jó minőségű adatvédelmi tartalom, mely a törvényi előírások mellett a Tisztelt Vásárló Program vállalásainak is megfelel.
5 – Kiemelten jó minőségű, a fogyasztói tájékoztatásra optimalizált adatvédelmi tartalom, mely a törvényi előírások mellett a Tisztelt Vásárló Program vállalásainak is megfelel.


Mi várja a tagokat?

Szakmaiság. Érdekképviselet. Értékközösség. Kapcsolati tőke. Hitelesség. Inspiráció.

Arra törekszünk, hogy olyan szolgáltatásokat nyújtsunk a szövetségi core tevékenységek mellett, melyek kimondottan a tagjainkat juttatják különböző előnyökhöz.

Szakmai szótár
acquisition programmes - ügyféltoborzó kampányok

affinity marketing - affinitás marketing

after-sales service - vásárlás utáni szolgáltatás

bound-in inserts - befűzött mellékletek

branding - márkaépítés


Teljes cikk



Kövessen minket a Facebookon
Kövessen minket a Twitteren