Az elmúlt évek, de talán az elmúlt 10 év legnagyobb változása várható 2023-ban, mert a Google sok év után kivezeti a jól megszokott Google Analyticset (egészen pontosan az Universal Analyticset) és a helyét a GA4 fogja átvenni.
A váltás pedig nem csupán technikai, hanem üzleti kihívásokat is jelent majd rengeteg cégnek és e-kereskedőnek.
Mi az a GA4?
A Google már évek dolgozik egy új analitikai rendszeren, ami 2023. július 1-től le fogja váltani a jelenlegi Universal Analyticset. A váltás nem csak egy sima átnevezés, hanem méréstechnikai és paradigmaváltás is egyben. A GA4 ugyanis esemény alapú mérésen alapszik (event-based adatmodell), míg az UA ún session-based modellt használt.
A mérési technológia mellett az egyik, hanem a legfontosabb kiegészítés, hogy 2023. júliustól régi GA fiókok nem fognak mérni és adatot rögzíteni. Helyette minden adat már csak a GA4 fiókba kerül be. Feltéve, ha ezt telepítette és setupolta az oldal tulajdonosa. Ezt ugyanis külön meg kell tenni.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy aki 2023. július 1-ig nem áll át GA4-re, annak nem lesz Analytics mérése. Egy adatvezérelt cég esetében ez pedig komoly kockázatot jelent.
Mire érdemes készülni?
Ha valaki most indít nulláról egy weboldalt, vagy most akarja elkezdeni a méréseket, akkor ott már csak GA4-et szabad beállítani és telepíteni.
Azoknál, akik évek óta használják az Universal Analyticset, ott érdemes már 2022-ben megindítani az átállási folyamatot. Ezt úgy érdemes megtenni, hogy párhuzamosan elindítjuk a méréseket a GA4 és az UA felületén, és 2023. nyaráig egymás mellett fut a két mérés. Majd 2023. júliustól át kell állni teljesen a GA4-re.
Ennek a technikai megvalósítását érdemes Tag Manageren keresztül intézni ugyanis a Tag Manageren keresztül vissza lehet küldeni a GA4-be szánt ecommerce adatokat az Universal Analyticsbe is. Vagyis ezzel a megoldással egyszerre lehet adatokat gyűjteni az új rendszerbe és a régibe is az átmeneti időszakban. Így egyszerre tudunk két helyen mérni, de közben fel is készülni a GA4-re.
Azért is érdemes ezt a felkészülést időben megtenni, mert a GA4 működéséhez és komplett setupjához már Tag Manager tudásra is szükség van, ecommerce projektek esetében teljesen cserélni kell a data layereket, és több mérőszám illetve fogalom is megváltozik az UA-hoz képest.
Azt már előre lehetett sejteni és a számok is ezt igazolják, hogy a GA4 kevesebb usert mér, mint az UA, ennek a fő oka pedig a mögöttes mérési technológia. A GA4 nem böngészőt azonosít, hanem tényleges usereket (de legalábbis erre törekszik), ezért is lesznek alacsonyabbak a számok ugyanannyi látogató mellett. Ehhez pedig hozzá kell szokni. Emellett pedig néhány fogalom értelmezése is megváltozik, ilyen például a bounce rate, ami GA4-ben nem ugyanazt jelenti mint az UA-ban régen. Illetve persze a felület is jelentős változáson esik át a régi GA-hoz képest, ezért érdemes 2023 H1-et arra szánni, hogy a technikai átállást megcsinálja minden cég, és a belső folyamatokat, riportokat is hozzá igazítják a GA4-hez.
GA4 új felülete (forrás: https://lazyjack.hu GA4 fiók)
Ma már Skillsopon keresztül elérhető Google Analytics vizsga is GA4 alapjaira épül, tehát aki el akar mélyülni ezen a területen, annak már a Google is ad rengeteg segítséget. Aki viszont csak az alapok iránt érdeklődik, annak érdemes lehet az alábbi angol Youtube videókat megnézni:
Amit sokan még nem látnak viszont előre, hogy egy komolyabb ecommerce projekt esetében (pl egy WooCommerces hajós bolt) már külső segítségre lesz szükség a GA4 setuphoz, ugyanis a Consent mode, Facebook Conversion API, Google Ads mérések már csak Tag Manager segítségével állíthatóak be majd hatékonyan. Neki lehet persze önállóan is állni a dolog, de tudás és tapasztalat nélkül nagy a hibázás lehetősége. És mivel az adatgyűjtésben nem lesz folytonosság, és az UA adatokat nem lehet majd importálni a GA4-be, így aki 2023. július 1-ig nem lépni meg az átállást technikai és üzleti értelemben, az komoly versenyhátrányba kerülhet digitális analitika téren.
A cikk szerzője Bay Áron, az Exact Match ügyvezetője