Adatvezérelt Marketing Szövetség | DIMSZ | Data & Marketing Association HungaryAdatvezérelt Marketing Szövetség | DIMSZ | Data & Marketing Association HungaryAdatvezérelt Marketing Szövetség | DIMSZ | Data & Marketing Association HungaryAdatvezérelt Marketing Szövetség | DIMSZ | Data & Marketing Association Hungary
  • Rólunk
    • Értékeink és küldetésünk
    • Elnökség
    • Etikai kódex
    • Alapszabály
    • Tagozatok
    • Történet
    • Bizottság
  • Tevékenységek
    • Kutatások, benchmarkok
    • Képzések
    • Lobby
    • Események
  • Hírek
  • Tagság
    • Előnyök
    • Tagfelvétel
    • Tagok
  • Kapcsolat
  • English

Ügyfélelégedettség-mérések és adatvédelem – mit vár a NAIH?

    Home Hírek Ügyfélelégedettség-mérések és adatvédelem – mit vár a NAIH?
    dr. Domokos Márton

    Ügyfélelégedettség-mérések és adatvédelem – mit vár a NAIH?

    By admin | Hírek | Comments are Closed | 7 január, 2022 | 0

    dr. Domokos Márton cikke

    A NAIH 2021. október 27-i, NAIH-2857/2021 számú határozatában egy gépkocsi-márkaszervíz és a vele együttműködő gépkocsi-importőr cég által végzett ügyfélelégedettség-méréssel kapcsolatos adatkezelési gyakorlatot vizsgálta. A NAIH több jogsértést is talált az adatkezeléssel kapcsolatban, és 5 millió forint bírságot szabott ki az ügyfélelégedettség-mérést küldő társaságra. A hatóság határozatának fontos tanulsága, hogy

    önmagában nem jogellenes a címzettek hozzájárulása nélkül, kizárólag a GDPR 6. cikk (1) bekezdése f) pontjában meghatározott „jogos érdek” jogalapon ügyfélelégedettséget mérő kérdőíveket küldeni, fontos azonban a fokozott tájékoztatás és az előzetes tiltakozási jog biztosítása a címzettek számára.

    Az alábbiakban részletesebben bemutatjuk az ügyet és az ügyfélelégedettség-mérést végző társaságok teendőit a NAIH határozatának tanulságai alapján.

    A NAIH kapcsolódó határozata ITT elérhető.

    Mi történt?

    A NAIH-hoz forduló panaszos megadta email címét a gépkocsija szervizelését végző márkaszervíz számára. Ezt követően erre az email címre kéretlen emailt kapott a márkaszervízzel együttműködő gépkocsi-importőrtől azzal a kéréssel, hogy a szervizeléssel kapcsolatban kitöltsön egy ügyfélelégedettséget mérő kérdőívet, majd egy újabb emailt, melyben a válaszadás hiánya miatt ismét felkérték a kérdőív kitöltésére.

    Az email nem tartalmazott információt arra vonatkozóan, hogy az email küldője az importőr, valamint, hogy a panaszos mely személyes adatait kezeli, milyen forrásból szerezte meg azokat, a GDPR 6. cikke szerint milyen jogalapon küldte az emailt, és a címzett hol találhat több információt az adatai kezelésével kapcsolatban.

    Eljárása során a NAIH elsősorban azt vizsgálta, hogy az importőr által küldött ügyfélelégedettséget mérő emailekkel kapcsolatos adatkezelés jogszerű volt-e, különös tekintettel arra, hogy az importőr a panaszos személyes adatait és a szervizelés adatait jogszerűen szerezte-e meg a márkaszervíztől.

    Az ügyfélelégedettség-mérést előíró szerződés adatvédelmi vizsgálata

    A márkaszervíz az adatok átadásával kapcsolatban arra hivatkozott, hogy az adatok átadása során kizárólag az importőrrel kötött márkaszerviz szerződés alapján járt el. A vizsgálat során ezért a NAIH először is megvizsgálta a szerződést. A szerződés rendelkezései szerint az adattovábbítást az importőr egyoldalú kötelezettségként írta elő a márkaszerviz számára. A márkaszerviz köteles volt például az importőr által meghatározott formában ügyfélnyilvántartást vezetni, amelynek adatait köteles volt rendszeresen és folyamatosan átadni az importőrnek a gépjárművek és a rájuk vonatkozó szabályozás betartásának követhetősége, az esetleges visszahívási kampányok szervezése és nyomon követése, a végső vevők közötti közvélemény kutatás szervezése, valamint az ügyfelek elvárásainak leginkább megfelelő termékek és szolgáltatások kidolgozása és ajánlása céljából. A szerződés alapján az ügyfél-elégedettség mérése, az azzal kapcsolatos adatkör meghatározása, valamint a márkaszerviz adatok átadására kötelezése kizárólag az importőr egyoldalú döntésétől függött. A márkaszervíz és az importőr között létrejött szerződést a NAIH adatvédelmi szempontból ezért a GDPR 28. cikke szerinti adatfeldolgozási szerződésnek minősítette. Ennek gyakorlati következménye, hogy

    a NAIH nem állapított meg jogsértést a márkaszervíz oldalán, mivel az ügyfélelégedettség-mérés tekintetében nem tekintette adatkezelőnek.

    Milyen hiányosságokat állapított meg a NAIH?

    A NAIH ugyanakkor három fő jogsértést állapított meg az importőr társaság oldalán:

    1. A megfelelő adatvédelmi tájékoztatás hiánya. A társaság az ügyfélelégedettség-mérés során megfelelő egyéni tájékoztatás és érvényes jogalap hiányában kezelte a panaszos email címét, lakcímét és telefonszámát, valamint a gépjárműve technikai azonosító adatait. Ezzel a társaság megsértette a GDPR 5. cikk (1) bekezdés a) pontja szerinti jogszerű és átlátható adatkezelés elvét, a GDPR 12. cikk (1) bekezdése és a GDPR 13. cikke szerinti – tömör, átlátható, érthető és könnyen hozzáférhető formájú, világosan és közérthetően megfogalmazott tájékoztatás nyújtásának kötelezettségét, valamint a GDPR 5. cikk (2) bekezdése szerinti elszámoltathatóság elvét.

    2. Az adatkezelés jogalapjának érvénytelensége. A társaság által végzett ügyfélelégedettség-mérés jogalapja a társaság azon jogos érdeke, hogy az érintett gépjárművek kizárólagos magyarországi importőreként ellenőrizhesse, hogy a magyarországi márkakereskedő és márkaszerviz partnerek az elvárt minőségi követelményeknek megfelelnek-e. A GDPR (47) preambulumbekezdésében meghatározott előreláthatósági és garanciális feltételek ugyanakkor nem teljesültek, mert a panaszos a megfelelő tájékoztatás hiányában ésszerűen nem láthatta előre az elégedettség-méréssel kapcsolatos email érkezését, és arra sem volt lehetősége, hogy tiltakozzon az adatkezelés ellen (vagyis jelezze a társaság számára, hogy nem szeretne ügyfélelégedettség-méréssel kapcsolatos emaileket kapni). A NAIH szerint ezért ebben a konkrét esetben a jogos érdek jogalap ezért nem érvényes.

    3. Szükségtelen adatok kezelése. A társaság szerint az ügyfélelégedettség-mérés fő célja statisztikai, trend jellegű, a NAIH szerint azonban ehhez a célhoz szükségtelen az adott érintett azonosíthatósága. A gyakorlatban ez az jelenti, hogy nem szükséges egy emailes megkereséshez az érintett neve, lakcíme, telefonszáma, életkora és neme. A társaság az érdekmérlegelés során meg kellett volna vizsgálja, hogy az egyes szerviz adatok adott személyhez kötve történő begyűjtése és tárolása feltétlenül szükséges-e, vagy más módon is elérhetőek mind a statisztikai, és az esetleges panaszkezelési célok.

    Mire kell figyelniük az ügyfélelégedettség-mérést végző társaságoknak?

    A NAIH határozata alapján az ügyfélelégedettség-mérést végző társaságoknak az alábbiakra kell odafigyelniük:

    1. Az ügyfélelégedettség-mérő email címzettjei elvárásainak vizsgálata az ügyfélelégedettség-méréshez kapcsolódó jogos érdek tesztben. A NAIH az ügyben felhívta a figyelmet, hogy jogos érdek alapján (GDPR 6. cikk (1) bekezdés f) pont) végzett adatkezelés esetén fokozott tájékoztatási elvárás érvényesül. Az adatkezelési tájékoztató kötelező elemein túl többlet-feltétel többek között, hogy az érintett ésszerű elvárása ki kell terjedjen az az ügyfélelégedettség-mérésre, arra számítania kell, és valamilyen közvetlen ügyféli vagy egyéb kapcsolat kell fennálljon az érintett és az ügyfélelégedettség-mérést végző társaság között. A tájékoztatás célja, hogy olyan helyzetbe hozza az érintettet, hogy megfelelő döntési helyzetben legyen jogai gyakorlásával kapcsolatban, különös tekintettel arra az esetre, ha az adatkezelővel nincs közvetlen kapcsolatban. (Az alapulfekvő ügyben a panaszos és az importőr között nem volt közvetlen jogi kapcsolat, ügyféli jogviszony.)

    2. Az adatminimalizálás igazolása az ügyfélelégedettség-méréshez kapcsolódó jogos érdek tesztben. A kapcsolódó jogos érdek tesztben megfelelően alá kell támasztani, hogy a jogos érdekkel érintett cél eléréséhez legszükségesebb személyes adatokat kezeli az adatkezelő.

    3. Fokozott tájékoztatás az ügyfélelégedettség-mérő emailek végén. A NAIH szerint az ügyfélelégedettség-mérő emailek végén legalább a legalapvetőbb információkat fel kell tüntetni: a küldő társaság mint adatkezelő személye, az email küldésének GDPR szerinti jogalapja, honnan jutott a küldő társaság a címzett adataihoz (adatforrás), valamint a küldő társaság részletes adatkezelési tájékoztatójának elérhetősége. Ide tartozhat még a leiratkozási link biztosítása is.

    4. Az ügyfélelégedettség-mérő email címzettjei tiltakozási jogának biztosítása. A NAIH az alapulfekvő ügyben megállapította, hogy egyszeri elégedettség-mérő email küldése esetén annak megtörténtét követően érdemi hatással a tiltakozás nem rendelkezik. Az adatkezelést követően – különösen egy rövid ideig tartó vagy egyszeri adatkezelésnél – már kiüresedik a tiltakozási joga, így valójában nem biztosított ezen jog a számára. Ezen garanciák kell, hogy biztosítsák többek között azt, hogy az érintett tisztában legyen az adatkezeléssel, és azzal szemben tiltakozni tudjon, még az adatkezelést megelőzően.

    A cikk először a Jogi Fórum Adatvédelem Blogján került publikálásra, ezt a szerző engedélyével változatlan formában közöljük itt.

    No tags.

    Related Posts

    • Felhívás MRSZ Barométer 7. kutatásban való részvételre

      By admin | Comments are Closed

      Figyelmükbe ajánljuk társszövetségünk, a Magyar Reklámszövetség és a Scores Groupkutatóintézet 7. alkalommal készülő MRSZ Barométer kutatását frissült kérdésekkel és a kitöltéstgyorsabbá és átláthatóbbá tévő módosításokkal. A felméréssorozat célja, hogy rendszeresenfeltérképezze a kommunikációs iparág aktuális helyzetétRead more

    • XII. Hangszépségverseny

      By admin | Comments are Closed

      Frissítés! Megvannak a nyertesek! Köszönjük a leadott szavazatokat, 17.226 értékelés alapján a XII. Contact Center Hangszépségverseny dobogósai, akik a Contact 2024 konferencián vehették át díjukat: Thomann Katalin – Alfa Vienna Insurance Group Biztosító Zrt Iski-Siladi Mária –Read more

    • Még nyitva a nevezés a Mediaspace Global Changemakers’ díjra

      By admin | Comments are Closed

      Frissítés: új nevezési határidő – 2024. október 7. A Mediaspace.global azzal a céllal hozta létre a Global Changemakers’ Awardot, hogy a gyorsan változó technológiai, piaci és szabályozási környezetben a progresszív megoldások felszínre kerüljenek és aRead more

    • Adatvezérelt Nap 2024: egy életre szóló tapasztalat!

      By admin | Comments are Closed

      DIMSZ Adatvezérelt nap 2024 szeptemer 12-én a Premier kultcaféban

    • Szeptemberben újra Adatvezérelt Nap – ugye találkozunk?

      By admin | Comments are Closed

      Örömmel értesítünk mindenkit, hogy 2024. szeptember 12-én ismét megrendezésre kerül az Adatvezérelt Nap, mely az év egyik legizgalmasabb és leginnovatívabb szakmai eseménye lesz. SAVE THE DATE, hogy le ne maradj!Ezeket az infókat írd be aRead more

    Kategóriák

    • Egyéb
    • Események
    • Hírek
    • Képzések
    • Kutatások, benchmarkok
    • Lobby

    Archívum

    • 2025. február
    • 2024. október
    • 2024. szeptember
    • 2024. július
    • 2024. május
    • 2024. április
    • 2024. március
    • 2023. május
    • 2023. március
    • 2023. január
    • 2022. december
    • 2022. november
    • 2022. október
    • 2022. augusztus
    • 2022. március
    • 2022. február
    • 2022. január
    • 2021. december
    • 2021. november
    • 2021. augusztus
    • 2021. június
    • 2021. április
    • 2021. március
    • 2021. február
    • 2021. január
    • 2020. december
    • 2020. november
    • 2020. augusztus
    • 2020. július
    • 2020. június
    • 2020. május
    • 2020. március
    • 2020. február
    • 2020. január
    • 2019. október
    • 2019. szeptember
    • 2019. augusztus
    • 2019. július
    • 2019. május
    • 2019. április
    • 2019. február
    • 2018. december
    • 2018. november
    • 2018. október
    • 2018. szeptember
    • 2018. augusztus
    • 2018. július
    • 2018. június
    • 2015. április

    Szakmaiság. Érdekképviselet. Értékközösség. Kapcsolati tőke. Hitelesség. Inspiráció.

    Arra törekszünk, hogy olyan szolgáltatásokat nyújtsunk a szövetségi core tevékenységek mellett, melyek kimondottan a tagjainkat juttatják különböző előnyökhöz. A szervezet a FEDMA és a GDMA (Global Data Marketing & Analytics) tagja.

    Menü

    • Nyitólap
    • Rólunk
    • Tevékenységek
    • Tagság
    • Kapcsolat
    • Impresszum
    • Médiaajánlat
    • Adatvédelem
    • About us

    Legfrissebb bejegyzés

    • Felhívás MRSZ Barométer 7. kutatásban való részvételre

      By admin | Comments are Closed

      Figyelmükbe ajánljuk társszövetségünk, a Magyar Reklámszövetség és a Scores Groupkutatóintézet 7. alkalommal készülő MRSZ Barométer kutatását frissült kérdésekkel és a kitöltéstgyorsabbá és

    Címkék

    adatvezérelt adatvezérelt nap adatvédelem adex ad spend agency analitika barometer call center contact center cookie covid-19 data protection dimsz effie effie hungary eprivacy gdpr hangszépségverseny hungary iaa keresőmarketing kommunikációs torta koronavírus kreatív kutatás lollipop magyar keresőmarketing maksz mprsz mrsz médiatorta naih ppc pr reklámköltés reklámtorta research scc schrems 2 search engine marketing sem seo verseny white square

    Elérhetőségeink

    Amennyiben kérdése lenne, együttműködési ötlete van, vagy szeretne többet megtudni rólunk, kérjük lépjen velünk kapcsolatba! Köszönjük.

    DIMSZ | Adatvezérelt Marketing Szövetség

    1036 Budapest, Perc utca 8.

    +36 30 588 1344

    Lépjen velünk kapcsolatba!

     

    © 2023 DIMSZ | All Rights Reserved
    • Rólunk
      • Értékeink és küldetésünk
      • Elnökség
      • Etikai kódex
      • Alapszabály
      • Tagozatok
      • Történet
      • Bizottság
    • Tevékenységek
      • Kutatások, benchmarkok
      • Képzések
      • Lobby
      • Események
    • Hírek
    • Tagság
      • Előnyök
      • Tagfelvétel
      • Tagok
    • Kapcsolat
    • English
    Adatvezérelt Marketing Szövetség | DIMSZ | Data & Marketing Association Hungary